Lastväxlarflak har funnits sedan 60-talet

Lastväxlarflak är ingen riktigt ny grej, inte heller verkar det vara något som försvinner. Så länge det ska transporteras saker kommer de att finnas kvar.

Funktionen på en lastväxlare ser ut på följande sätt: Det finns en lastarm som har en krok. Den här kroken kan ta tag i en bygel. Den behöver vara fästad på ett flak eller en container som står direkt på marken rakt bakom lastbilen. Vips har hela flaket lyfts upp baktill på lastbilen.

Det nya flaket som ska upp på lastbilen lyfts alltså upp med hjälp av en arm. Den här armen är praktiskt och stadigt placerad på en ram, som i sin tur sitter fästad på chassit. Det är med andra ord som om du hade en liten lyftkran till ditt förfogande. En som till och med kan lyfta flera ton.

Ett lastväxlarflak är guld värt

Om det är något inom transportbranschen som alla vet vad det är så är det just lastväxlarflak. Har du inget sådant är du snart ute ur leken när det gäller att stå sig i konkurrensen med de andra. Ett lastväxlarflak är helt enkelt guld värt när det kommer till att köra och skifta last. Det är något alla borde ha.

Den tidiga lastväxlaren som hörde till en lastbil utvecklades senare till en helt egen fristående vagn. För att kunna använda den behövde den kopplas till ett annat fordon. Detta på grund av att hydraulik behövde kopplas på till någon enhet, såsom en lastbils. Det kan nämligen inte fungera helt själv.

1 Oct 2022

Välkommen till bilgrejer.se!

Vi som ligger bakom den här sidan har ett brinnande intresse av fordon i allmänhet och av bilar i synnerhet. Bilar är det bästa som finns.

Målet är att ge dig mer kött på benen och att dela med oss ur den stora kunskapsbrunn vi hunnit skaffa oss. 

Senaste artiklarna